Svensk indiepop – från underground till mainstreamframgång
Popmusik

Svensk indiepop – från underground till mainstreamframgång

Svensk indiepop har genomgått en fantastisk resa. Från replokaler och små klubbar har den klivit upp på de stora scenerna, både i Sverige och internationellt. Denna artikel utforskar indiepopens utveckling, dess särdrag och framgångar.

Indiens rötter och DIY-kulturen

Under 1990-talet började en ny musikscen växa fram i Sverige. Den hämtade inspiration från brittisk och amerikansk indie, men skapade snabbt en egen, unik ton. Städer som Eskilstuna, ibland kallat ”Sveriges Manchester” på grund av sin livliga musikscen, blev viktiga centrum. Band som Kent från Eskilstuna och Broder Daniel från Göteborg blev snabbt frontfigurer. Dessa band utmanade den etablerade musikindustrin och banade väg för en mer DIY-orienterad musikstil. Många band skapade musik på egna villkor, spelade in i egna studios och gav ut musiken på egna skivbolag eller i samarbete med mindre, oberoende bolag.

Kent och ”Vi mot världen”

Kent, med sångaren Joakim Berg i spetsen, utmärkte sig med sina gåtfulla texter som ofta berörde teman som utanförskap och existentiell ensamhet. Uttrycket ”Vi mot världen”, som användes i bandets marknadsföring, blev en samlande paroll för tusentals fans. Kents resa kulminerade med invalet i Swedish Music Hall of Fame 2016, ett bevis på deras enorma genomslag.

Text och musik i fokus

Inom indiepopen var texterna viktiga, och musiken sågs som en konstform. Denna tid präglades av fanzines och en stark tro på popmusikens potential. Många musiker och låtskrivare från 90-talets indievåg arbetar än idag aktivt inom musikbranschen, som producenter och studiomusiker, och fortsätter att forma svensk popmusik.

Mot en bredare publik och experiment

Festivaler som Lollipop-festivalen 1995 blev viktiga skyltfönster för många indieband. Där skapades ett buzz kring band som Kent. Journalisten Per Bjurman på Aftonbladet förutspådde tidigt att Kent skulle kunna bli ”det största svenska rockbandet efter Imperiet”. Vid sidan av de mer gitarrbaserade banden fanns en mer experimentell sida av svensk indie.

Experimentell indie och Agit-pop

Band som The Tough Alliance, kända för sin unika form av agit-pop (en politiskt laddad popmusik med inslag av performancekonst), representerade denna gren. Deras musik gavs ut på bolaget Service och deras eget Sincerely Yours, som beskrivs som en plattform för ”konstig, skrämmande och vacker popmusik” i en artikel på Vulture.com. The Knife, med syskonen Karin och Olof Dreijer, är ett annat exempel på en akt som började i undergroundscenen men fick ett stort genomslag, inte minst med låten ”Heartbeats” från 2003.

Svensk indie erövrar världen

Under 2000-talet började svenska indieakter nå stora framgångar utomlands. Peter Bjorn and John fick en världshit med ”Young Folks” (2006), en låt som med sin visselvänliga melodi banade väg för bandet och svensk indiepop internationellt.

Shout Out Louds i USA

Shout Out Louds, med rötter i den svenska undergroundscenen, är ett annat exempel. Deras debutalbum, *Howl Howl Gaff Gaff* (2004), ledde till framträdanden i amerikansk TV hos David Letterman och Jay Leno, och turnéer med band som The Strokes och Kings of Leon. Shout Out Louds firar 20-årsjubileum med spelningar, vilket du kan läsa om på Mynewsdesk, och det visar på deras långvariga karriär.

Fler internationella framgångar

Artister som Lykke Li och Tove Lo är ytterligare exempel på svenska indieartister som nått stora framgångar, inte minst i USA. Lykke Lis debutalbum ”Youth Novels” (2008) producerades av Björn Yttling från Peter Bjorn and John, och Tove Lo fick en stor hit med låten ”Habits (Stay High)” 2014.

Indiebolagens och digitaliseringens roll

De oberoende skivbolagen har spelat en avgörande roll för svensk indiepops framväxt. Enligt Nordic Music Review, och SOM (organisationen för oberoende skivbolag), dominerade indiebolagen den svenska musikscenen när det gällde antalet musikreleaser. Under första halvåret 2021 stod de för en överväldigande majoritet av de svenska releaserna. Digitaliseringen har också förändrat musiklandskapet, och indiepopartister har anpassat sig.

Nya plattformar

Peter Bjorn and John, som under pandemin arrangerade en 36-timmars musikfestival som sändes live via streamingplattformen Twitch, är ett utmärkt exempel. Festivalen nådde över två miljoner tittare, vilket visar på potentialen i nya distributionsformer, något som Sveriges Radio rapporterat om. Många band har också använt plattformar som YouTube och Bandcamp för att nå ut med sin musik direkt till fansen, utan att gå via traditionella distributionskanaler.

Dagens mångfacetterade indiepopscen

Idag präglas svensk indiepop av en stor mångfald. Division 7, som beskriver sin musik som ”extra allt”, representerar en maximalistisk approach med influenser av både gitarrbaserad indierock och blåsarrangemang. Deras debutalbum *Paradis Garage* hyllades av kritikerna, och du kan läsa mer om bandet på Kult Magasin.

Indiepopens sound

Svensk indiepop kännetecknas ofta av en melodisk och direkt popkänsla, kombinerat med en viss skevhet och ett DIY-inspirerat sound. Gitarrer är ofta centrala, men även synthesizers och andra elektroniska element är vanliga. Texterna är ofta personliga och relaterbara, och kan handla om allt från kärlek och relationer till utanförskap och samhällsfrågor.

Mörkare tongångar

Även band som Svart Ridå och Nära Döden, med en mörkare och mer utmanande musik, får uppmärksamhet i etablerade medier som Dagens Nyheter. Detta visar på en ökad acceptans för indiepopens olika uttryck. Arvet från 90-talets indievåg lever också kvar i nya band som Makthaverskan och Agent Blå, som hämtar inspiration från band som Broder Daniel och Yvonne.

Sammanfattning: En genre i ständig utveckling

Svensk indiepop har gjort en resa från underground till mainstream, men det är en resa som ständigt pågår. Genren fortsätter att utvecklas, utmana och beröra. Med en stark förankring i DIY-kulturen, en mångfald av uttryck och en förmåga att anpassa sig till nya förutsättningar, är svensk indiepop en vital del av det svenska musiklandskapet.